Mobilní telefony za volantem jsou potenciální hrozbou

.


Česká republika se řadí k státům světa s velmi hustou a kvalitní dopravní infrastrukturou. Dálniční síť je stále modernizována a na obnovu silnic a dálnic jsou vynakládány nemalé prostředky ze státní pokladny. S výjimkou většiny silnic II. třídy, kde se prakticky jen sporadicky objevují výstrahy oznamující práci na silnici, je republika doslova poseta dopravními omezeními. Řidiči jsou často vystaveni nepříjemnostem v podobě tvorby nového asfaltového povrchu, rozšíření a zpevnění krajnice, opravy podemletého břehu atd. Částečné uzavírky jednoho jízdního pruhu dopravu komplikují a podle statistických údajů právě v těchto místech také dochází častěji k dopravním nehodám, než na přehledných úsecích, kde je předvídatelný provoz.
auto opel

.

Stupně ohrožení

Podle nejnovějších průzkumů zaměřených na bezpečnost silničního provozu bylo zjištěno, že každá maličkost, která řidiče rozptyluje při jízdě, zvyšuje pravděpodobnost dopravní nehody. Přehled stresujících faktorů a potenciálně nebezpečných situací lze sestavit do tabulky podle stupňů nebezpečnosti (zjednodušený model bez povětrnostních vlivů):
Stupeň 1 – nejmenší riziko, které představuje jízda v denních hodinách v době nejmenšího provozu (časné ráno, nedělní ráno, sváteční ráno – vánoční svátky, Nový rok) na silnicích II. třídy, bez uzavírek a dopravních komplikací.
Stupeň 2 – malé riziko vzniká za jízdy v nočních hodinách mezi půlnocí a 4. hodinou ranní v době nízkého provozu na silnicích II. třídy, I. třídy, a na dálnicích.
interiér vozidla
Stupeň 3 – střední riziko – nižší provoz v podvečerních hodinách a nočních hodinách od 22. do 01. hodiny ranní mimo sídla nad 5 tisíc obyvatel.
Stupeň 4 – vyšší riziko – běžný denní provoz na komunikacích I. a II. třídy, na dálnicích mimo sídla nad 5000 obyvatel.
Stupeň 5 – vysoké riziko – běžný denní provoz ve větších městech nad 5 tisíc obyvatel.
ráfky kola
Stupeň 6 – maximální riziko – provoz ve špičce na dálnicích, v městských aglomeracích, částečné uzavírky, práce na silnici, dopravní nehody na silnici v obou směrech a také rozptylování řidiče jakoukoli manipulací s mobilním telefonem v kteroukoli denní i noční dobu (handsfree, hovor přes sluchátka, přímý hovor, psaní SMS zpráv a další práce s telefonem).
Jak se k těmto statistickým údajům postaví legislativa, ukáže čas. Dá se však předpokládat, že zákaz používání mobilních telefonů při řízení vozidla i s handsfree může přijít v brzkém horizontu.

Mobilní telefony za volantem jsou potenciální hrozbou
4 (80%)4
.

About the Author